16 Ocak 2012 Pazartesi

Havada Biyoyak�t Tart��mas�

Biyoyak?t kullanmaya ba?layan ilk havayolu ?irketleri aras?nda yer alan Lufthansa, konuyla ilgili test s?recinin tamamland???n? duyurdu. Lufthansa yetkilileri, biyoyak?tl? u?u?larla deneyimini kamuoyuna a??klad?.
Lufthansa, biyoyak?t kullanarak Frankfurt ile Hamburg aras?nda yakla??k bin 200 sefer ger?ekle?tirdi. ?irketin kendi verilerine g?re bu seferlerde Lufthansa toplam bin 500 ton zararl? karbondioksit emisyonu tasarruf etmi? oldu.

Testler Lufthansa a??s?ndan ba?ar?l?yd?. ?irketin projeden sorumlu ba?kan yard?mc?s? Joachim Busse, biyoyak?t?n g?nl?k seferlerde kullan?labilecek, sorunsuz bir yak?t t?r? oldu?unun kan?tland???n? belirtti.

Lufthansa ile di?er havayolu ?irketlerinin normal u?ak benzinine ba?ka alternatif aramalar?n?n tek nedeni ekonomik de?il. Bu y?l ba??ndan itibaren AB, Avrupa'ya geli? ve Avrupa'dan gidi? seferlerinde t?m havayolu ?irketlerine emisyon hakk?n? kan?tlamak ?zere karbondioksit sertifikas? ibraz etme y?k?ml?l??? getirmi?ti. Bu da bir u?u?ta ne kadar karbondioksit sal?n?m?na yol a??l?rsa havayollar? ?irketinin o kadar fazla ?deme yapmas? anlam?na geliyor.

Lufthansa'n?n karar?

Buna ra?men Lufthansa biyoyak?tl? testlerini sonland?rma ve normal yak?t kullanmaya d?n?? karar? ald?. ?irket karar gerek?esini ise ?u anda yeteri derecede biyoyak?t bulunmamas? olarak a??klad?.

Biyoyak?t bitkisel ya?lardan ve mezbahalardaki kadavra at?klar?ndan elde ediliyor. Ama bunlardan yak?t ?retilebilmesi i?in devasa miktarlara ihtiya? duyuluyor. Havac?l?k uzman? Arne Roth, bunun makul fiyatlara sat?lmas? gerekti?ine i?aret ederek ?unlar? s?yl?yor:

"Tabii ba?ka bir sorun da bu t?r yak?tlar?n ?retilmesi i?in tesislerin mevcut olmas?. Zira bunlar biyodizel ?retiminde kullan?lanlardan farkl? rafineriler ve bu alanda s?k?nt? var."
?evre ?rg?tleri ise -beklenilenin tersine- biyoyak?tla u?u?lar? ba?tan beri ele?tiriyor. Greenpeace ?evre ?rg?t?nden Gensche J?rgens, bunun "yanl?? bir ad?m oldu?unu" s?yl?yor:

"Sorun, d?nya ?ap?nda tar?m arazilerinin az olmas?. Bu noktada karar vermek durumunday?z; organik g?da m? ?retece?iz, yoksa biyoyak?t m?? G?da maddesi ?retmeye karar vereceksek, o durumda biyoyak?t i?in ek alanlara ihtiya? olacak. Bunun i?in de bir yerlerde ormanlar ve di?er alanlar yok edilecek, yani yine do?aya zarar verilmi? olacak."

"G?z boyan?yor" ele?tirisi

??te bu durumun ?nlenmesi i?in Lufthansa da organik sertifikalara bel ba?l?yor. Havayolu ?irketinin proje sorumlusu Joachim Busse, biyoyak?tl? u?u?lar?n devam?n?n, ancak yeterli miktarda s?rd?r?lebilir ve sertifikal? hammaddenin garantilenmesi durumunda m?mk?n olaca??n? vurguluyor.

Ne var ki biyoyak?t konusunda temel bir ele?tiri de enerji sistem teknikleri alan?nda uzman olan J?rgen Schmid'den geliyor. Schmid, ?evre kirlenmesinin biyoyak?t arac?l???yla azalaca?? arg?man?n?n bir "g?z boyama" oldu?unu s?yl?yor ve biyok?tlenin binalar?n ?s?t?lmas? i?in kullan?labilece?ini, ancak otomobil ve u?ak yak?t? olarak kullan?lmaya uygun olmad???n? vurguluyor.

Alman uzman, Lufthansa'n?n biyoyak?t?n fosil enerji maddelerine oranla y?zde 50 oran?nda karbondioksit tasarrufu sa?lad???na vurgu yapt???n?, ancak bir u?a??n yak?t deposunu doldurmak i?in ?ok b?y?k miktarlarda biyok?tleye ihtiya? oldu?unu belirtiyor. D?nya ?ap?ndaki tar?msal alanlar?n azl??? nedeniyle biyoyak?t?n iklime yarardan ?ok zarar? olaca??n? s?yleyen Schmid, ilgin? bir sonuca var?yor: "Klasik benzinle yolculuk etmek ?evre i?in daha iyi olacakt?r."




yakamoz03

Hiç yorum yok: